AKTUÁLNĚ O KORONAVIRU

 

Vážení pěstouni a klienti sociálně aktivizační služby. Současný mimořádný stav a protiepidemiologická opatření vyvolávají řadu otázek. Odkaz na aktuální informace z MZ o koronaviru je zde. V přiloženém dokumentu naleznete Stanovisko MPSV k výkonu SPOD.

Pracujeme z domova, ale stále jsme tu pro vás: Květuše Tobiášová tel. 702 036 894, e-mail: POINT.kveta@seznam.cz a Eva Černá tel.727 914559, e-mail: POINT.eva@seznam.cz

Metodické doporučení k přítomnosti zákonných zástupců u nezlet. pacientů v době nouzového stavu zde

Jak zabavit děti v době karantény - jeden z možných odkazů zde

Jak si ušít roušku aj. odkaz na facebook NZDM Milovice zde

nebo zde

Co dělat, když dítě nechce nosit roušku zde

Brífink ministra Plagy 23. 3. 2020: Kdy znovu začne škola? zde

Jak na domácí vzdělávání

 

Nejdůležitější je, užít si co nejvíce společný čas s vašimi dětmi a s rodinou, vnímat se, povídat si, společně tvořit, pracovat, vařit, plánovat…

 

 

JAK SE PROJEVUJE ÚZKOST U DĚTÍ?

Jak se projevuje strach, obavy a úzkost u dětí? Jak na ně reagovat? Materiál pro vás připravily naše psycholožky.

https://bit.ly/ZdrojUzkostDeti

Desatero, jak s dětmi mluvit o koronaviru

(Pro Kidtown.cz vypracovala Jana Vyhlídalová ve spolupráci s PhDr. Štěpánem Vymětalem, PhD, členem Stálého výboru pro psychologii krizí, katastrof a traumatu EFPA)

10.3.2020

1. Zvyšte pocit bezpečí dítěte. Ujistěte ho, že se nemusí bát. Zorganizujte se a zklidněte sami sebe.
Obejměte ho. Řekněte mu, že ho máte ráda/rád. Vysvětlete mu, že se nemusí bát, že je v bezpečí. Sami se nenechte vystrašit a nestrašte ani dítě. Před rozhovorem s dítětem se sami zklidněte, připravte si hlavní body, na co se budete ptát a jaké informace chcete předat. Mějte na paměti, že děti čtou naše emoce a podle toho, jak před ním vystupujeme si budou naše informace vysvětlovat. Dítě je vaším zrcadlem, proto je velmi důležité, aby z vás cítilo klid a bezpečí. Proto si hlídejte i svoji nonverbální komunikaci – dítě vnímá i to, co vy ani nezaznamenáte. Nemluvte nad hlavami dětí o věcech dospělých, děti to často citlivě vnímají.

2. Sepište si, o čem se budete s dítětem bavit. 
Tím, že si sepíšete o čem se budete bavit, získáte sami stabilitu, nadhled a strukturu a vyvarujete se nežádoucích emocí, které by vaše dítě mohly vylekat. Zároveň na nic nezapomenete.

3. Zjišťujte, co o koronaviru dítě ví a na co se chce zeptat. 
Ptejte se dětí. Zeptejte se, co jim o koronaviru říkali ve škole. Zjistěte, co si o něm myslí a jak se o něm baví s kamarády a ostatními. Nechte si odvyprávět, kde získává informace. Na konkrétní dotazy se totiž lépe odpovídá a minimalizuje se riziko šíření poplašných zpráv, fám a paniky. Dejte dítěti prostor na jeho vlastní otázky. Pro odpovědi na dotazy dětí pečlivě volte zdroje informací. Nenechte se ovládat bulvárem nebo konspiračními weby. Weby MŠMT a ministerstva zdravotnictví poskytují informace, které jsou ověřené, aktualizované a neměly by být zavádějící.

4. Zmapujte strachy a nejistoty dítěte.
Kromě toho, co si o koronaviru myslí, zjistěte, jaké jsou jeho pocity, z čeho má obavy a strach. Vysvětlete mu, že to, co se děje (jako třeba zavřená škola, omezení akcí, karanténa) je součást prevence. Je to z důvodu, aby lidé hromadně neonemocněli, a aby byla nemoc pod kontrolou. Vysvětlete, že se takto lidé společně brání. Ujistěte dítě, že není v ohrožení života. 

5. Vysvětlujte mu fakta - co ten koronavirus je a jak se můžeme chránit.
Dle věku dítěte volte vhodná slova, nedramatizujte, řekněte, že se jedná o nové onemocnění, na které se hledá lék a že už známe postupy, jak snížíme možnost nákazy. Buďte názorní. Zdůrazněte, že je důležité dodržovat hygienu, dobře a často si mýt ruce. Nesahat si do úst a do nosu. Je to základ, jak snížit riziko nákazy. Natrénujte si znovu s dítětem mytí rukou. Buďte sami dětem příkladem, jak se odpovědně chovat.

6. Vytvořte si časový harmonogram dne i týdenní plán. Pomůže to dítěti i vám samotným. 
I o prázdninách je důležitý řád – vneste do vašich nově nabytých „prázdninových“ dní řád, vysvětlete dítěti, že je potřeba i plnit povinnosti. Můžete dítěti naplánovat čas pro hry, společnou komunikaci, pomoc v domácnosti i učení a psaní úkolů.

7. Nevoďte děti do nových velkých kolektivů. 
I zde platí, že méně je více. Vězte, že čím větší koncentrace lidí, tím větší je riziko nákazy.

8. Vysvětlete dítěti, že i vy máte nějaká omezení, jako např., že musíte pracovat z domova. 
Zároveň i dítě může plnit školní povinnosti z domova. Komunikujte v této oblasti se školou.

9. Udržujte sociální kontakt dětí a komunikaci s rodinou a kamarády.
Nechte je, ať si s kamarády zavolají, sdělí si své pocity. Se členy rodiny a kamarády můžete udržovat kontakty osobně, přes skype či skupiny na sociálních sítích.

10. Nezapomeňte, že pohyb, dobrá nálada a přísun vitamínů je důležitý.
Proto choďte s dětmi ven (aktuálně ne mimo domov), nechte je vybít přebytečnou energii. Střídejte relaxaci a přiměřenou zátěž, posilujte tělo i mysl. Dodržujte přísun vitamínů, dostatek spánku, udržujte si dobrou náladu – přispějete tím k posílení imunity i psychické odolnosti.  

 

 

 

Přiložené dokumenty: